maandag 25 mei 2009

En toen waren we terug bij af..

Dat heb ik weer, jaren geleden toen de senseo apparaten van Philips op de markt kwamen, was ik volgens mij een van de eerste die dit wonderlijkere ding adopteerde.
Helemaal waar is dat niet want als ik naar het apparaat kijk wat afgedankt in de kelder staat, is dat zeker geen eerste generatie. Maar goed ik moet wel zeggen dat ik altijd dankbaar gebruik heb gemaakt van dat ding. Maar voordat ik echt overging op de senseo was ik een gebruiker van de nespresso espresso machine. Dit betekende dat ik echt lekker koffie dronk. Maar dat ik via het internet grote hoeveelheden cupjes moest bestellen. Nu praten we over de tijd dat gulden net of net niet de euro verving, dus dit was een tijd terug. Nadeel was dat ik geen verzendkosten wilde betalen voor mijn koffie en dus altijd te veel bestelde. Mijn hele kastje lag dan ook vol met koffie cupjes, die vanzelf de uiterste houdbaarheidsdatum passeerde. De cupjes waren als best kostbaar, maar omdat ik veel, maar stiekem ook te weinig van die koffie dronk, werd de koffie nog duurder omdat ik deze met regelmaat moest kiepen.

Och maar als man alleen kon me dat weinig schelen, maar opeens was daar mijn vriendinnetje, één ze vond koffie niet zo lekker, dus ze begreep niet waarom ik zoveel uitgaf aan koffie. Uiteindelijk wist zij mij over te halen om een senseo te kopen. Het duurde een tijd voordat ik de Pad had gevonden die ik daadwerkelijk lekker vond, maar uiteindelijk wende ik aan deze marketing jointventure tussen philips en Douwe Egberts.

Ik kan ook niets anders zeggen dat het een gouden zet is geweest van deze twee bedrijven, want ik heb nog nooit een apparaat van een bepaald merk gezien dat zo’n hoge penetratie graad heeft als deze koffiepad machine.

Uiteindelijk na jaren van trouwe dienst heb ik afscheid genomen, van mijn Senseo, niet helemaal natuurlijk, want hij staat op de reserve bank in de kelder. Wellicht dat bij een blessure van zijn opvolger ik hem weer eens van stal moet halen. Want een ochtend starten zonder koffie is voor mij drama. Zie mijn debacle van eerder deze maand.


IMG_0006
Afgedankt in hoekje

Ik weet ook dat ik niet de enige ben die begint te klagen over de saaie koffie uit een senseo apparaat. Steeds meer mensen, ruilen ondanks de kredietcrisis hun senseo in voor een duurder of luxere machine. Nespresso apparaten zijn niet om aan te slepen en ook de Dolce Gusto apparaten zie je steeds vaker staan in de keuken. Het vervelende alleen van al deze machines is dat ze in plaats van pads, cupjes nodig hebben. Dit beperkt natuurlijk wel de keuze van de koffies, natuurlijk komen deze merken met verschillende soorten, maar het is niet oneindig. Daarnaast loop je het risico dat de verkoop van een merk instort en dat het produceren van die cups simpelweg te duur wordt. En daar sta je dan met je goede gedrag duur apparaat en geen cups.

Nu hebben tegenwoordig [WJ Nogmaals THNX] een super ding staan. De koffie uit deze machnine gaat nooit vervelen. En mocht dat wel het geval zijn dat gooien we er een andere zak bonen in. Ik heb nog nooit zo genoten van eigen gezette koffie. Zelfs de koffie van het Zwitserse nespresso is er niet bij. Tegenwoordig prijkt er apparaat van het Italiaanse Saeco. Een toppertje!.

IMG_0005

Het mooie is dat espresso bonen bijna overal te koop zijn. Ook zijn deze te verkrijgen in de verschillende prijsklasses. Je hebt zelfs echte koffiebonenwinkels. Maar zover gaan wij niet. Zo af en toe gaan we naar de V&D en dan halen we een aantal van die balen met la Place koffie, heerlijke koffie, en zeker goed genoeg voor ons.

Eigenlijk zijn we dus heel erg blij dat we onze senseo in de kelder hebben kunnen parkeren. Zit mijn verbazing dat de crisis ook in koffiemachine producerend land heeft toegeslagen. Neemt philips Saeco over, staat er weer een senseo op ons keukenblad te prijken, nu maar wachten dat totdat La Place wordt overgenomen door Douwe Egberts en we zijn helemaal terug bij het oude.

O ja Jack Undercover dit was echt de laatste keer dat je mij over koffie hoort zeuren. Erewoord. Maar beloof jij dan dat je eerder gaat slapen?

Geen opmerkingen: