dinsdag 13 april 2010

Plastic Heroes..

Als ik aan Plastic Heroes denk, is het eerste wat in mij opkomt, zijn de oude GI Joe poppetjes van mijn broertje. Maar ik denk niet direct aan een lelijk oranje mannetje.
Op zich moet ik zeggen dat ik het een goed ding vind dat plastic afval gescheiden moet worden. Maar ik moet wel zeggen dat de manier waarop het nu gedaan moet worden niet echt bevorderlijk werkt. We krijgen een stapel plastic zakken en daar moet je al je plastic in verzamelen.

Vol goede moed zijn wij plastic gaan verzamelen. Het mooie is dat het verzamelen heel goed gaat. Eigenlijk doen wij het om twee redenen. De eerste is natuurlijk voor het milieu. Het is natuurlijk fantastisch dat van mijn oude plastic weer mooie dingen worden gemaakt. Het idee dat ik ooit een mooie elektrische auto koop welke op aangedreven wordt door zonlicht en wellicht het licht van de sterren en de maan, maar welke wel 80% geproduceerd is van oude rotzooi is natuurlijk geweldig. Maar ik denk dat we het stiekem ook wel een beetje om de tweede reden doen.

We hebben zo’n grijze kliko bak welke een keer per twee weken wordt geleegd, wat me opgevallen is in de afgelopen anderhalf jaar dat we hier wonen is dat dit ding zo vol is. Zodra die bak vol is word ik direct door Mariette erop uitgestuurd om die grijze bak te bestijgen. Dan sta ik weer te springen op het vuil om zodoende weer een beetje ruimte te creëren. Niets is fijner om in een vuilnisbak met vieze, gore stinkende luiers of andere vieze spullen te springen en dat je voelt dat je tot je enkels wegzakt in de slijmerige rotzooi.

Maar nu moet ik ook eerlijk zeggen dat de besparing behoorlijk tegen valt. Ondanks de opbrengst welke wij wekelijks hebben. Dan kom je gelijk om mijn grootste bezwaar. De foto welke ik genomen heb is de opbrengst van een kleine week.




Ze komen een keer per maand die zakken halen. Dus de gemiddelde opbrengst van ons kleine huishouden is minsten 5 a 6 zakken. Dit betekent dus ook dat een gemiddeld huishouden gemiddeld continu ongeveer 3 zakken in huis heeft. Natuurlijk moet het plastic schoon zijn, maar ik gooi het niet eerst in de wasmachine, deze zomer gaat dit zeker luchtjes geven.

Ja vroeger kon ik dat plastic platstampen in de kliko bak, nu gaat dat niet meer iets wat vroeger geen ruimte in neemt, krijg je nu niet meer klein. Want als je het te hard samenperst scheurt de plastic bak.

Al met al is dit erg handig. Ik denk ook dat er maar twee manieren zijn waarop dit plastic inzamelen een succes gaat worden. De eerste is nascheiding, het plastic wordt gescheiden nadat ze is aangeboden op. Dit gebeurd nu op verschillende plekken in Nederland. Dit schijnt een zeer effectieve manier te zijn, welke de normale burger niet overmatig belast. De andere manier is dat iedereen een machine krijgt welke al het plastic al direct klein maakt. Een soort versnipperaar welke al het plastic gelijk in kleine stukjes maakt. Dit heeft een aantal voordelen, zoals het feit dat het ingezamelde plastic niet zoveel ruimte in beslag neemt, hierdoor hoeft er ook minder vaak ingezameld te worden, dit levert dus ook een direct besparing op. Ik denk ook dat er dan veel meer mensen actief met deze actie aan de slag zouden gaan.

Al met al denk ik dat de enige Plastic Heroes die nu in Nederland aanwezig zijn, zijn de mensen die nu trouw week in, week uit al hun plastic scheiden zodat ik zometeen in een recyclede op zonne-energie aangedreven auto kan rijden.

Geen opmerkingen: