maandag 10 december 2007

Wat is een monoVloog aka MonoVlogue

Ik heb druk gezocht op internet maar ik kan de term tot op heden niet vinden anders dan op mijn site... Eigenlijk zou ik de term dus moeten trademarken.. Maar aan de andere kant zou het ook aardig zijn als deze term opgepakt zou worden.. Eigenlijk zou ik vriend GabeMac van Gabe.nl moeten vragen og hij er iets mee kan. Want hij is toch de ongekroonde koning van het VLoggen in Nederland. Hij organiseerd zelfs het Vlogalocious'08 festival .

Maar dan blijft wel de vraag staan wat is een MonoVloog of MonoVlogue? Ik kan nu wel zeggen dat als bedenker van de term MonoVloog / MonoVlogue dat ik de definitie mag maken.

Een monoloog is een betoog van één persoon die aan het woord is (en blijft), dus een MonoVloog is een betoog van één persoon die aan het woord is op camara met de intentie om het op het internet publiseren. Met andere woorden een MonoVloog is een mash-up van een Blog/Vlog en een monoloog.

Op mijn site staan een aantal voorbeelden
MonoVloog 29 oktober 2007
MonoVloog 23 augustus
MonoVloog 19 Augustus
MonoVloog Aangifte Xander
MonoVloog Geboortedag Xander

Ik heb geprobeerd om er een wiki artikel over monovloog opgestart te krijgen, maar helaas was de term niet encyclopisch genoeg.. Lekker zo'n vrije encyclopedie, kunnen ze ergens een keer vroeg bijzijn wordt het artikel verwijderd, lekker vrij hoor..

3 opmerkingen:

Tamara le Roy zei

Ik ben vooor! Goeie nieuwe term. Ik zeg: we gaan hem gebruiken.
Je nichtje produceert het geenoemde festival trouwens samen met Wiendelt...
Dikke kus!

Jan-Paul Oosterom zei

Inderdaad... Ik zal een rectificatie plaatsen op de site...

En hou me op de hoogte over de vorderingen... Kom je binnenkort weer eens langs..?

Tamara le Roy zei

Lijkt me fijn (dat laatste) en thanks for the shoutout. X!