woensdag 3 maart 2010

Ik maak me zorgen

Ik maak me zorgen,....

Nee niet over het thuisfront, maar over het land waar ik woon.
Normaal probeer ik dit medium politiek vrij te houden, zo heel af en toe laat me uit. Ik wil er nu niet te diep in te gaan, maar ik maak me wel zorgen over de verschuiving in het politieke landschap. Ik begrijp dat er veel mensen zijn het het niet kunnen vinden in het beleid wat er de laatste jaren gevoerd werd. Ja ik, ik ook. De vertrutting en betutteling van de maatschappij kan ik mij ook niet in vinden.

Maar dat een partij die als belangrijkste speerpunt heeft dat er gestreden moet worden tegen een godsdienst vind ik heel erg eng. Natuurlijk begrijp dat er wat gedaan moet worden aan een stel etters die wijken en mensen terroriseren. Die gasten moeten keihard worden aangepakt en moeten gewoon participeren in de maatschappij.

Maar de maatschappij moet wel begrijpen dat een maatschappij veranderd, als je kijkt naar Nederland 50 jaar terug was dit land een totaal ander land en ik weet zeker dat over 50 jaar het land er echt anders uit zal zien. Dat er verschuivingen plaats vinden in onze verzuilde maatschappij is een feit. Maar moeten we daar bang voor zijn, of moeten wij dat omarmen? Ik denk het laatste, ja je moet de uitwassen de kop in drukken, zoals we dat doen met met alle extreme denkbeelden. Maar laten we dat niet botvieren op een geloof.

Ik weet het ik was niet levendig in 40-45, maar ik weet wel dat er in die tijd ook frustraties zijn geprojecteerd op een geloof. Nu heb ik het gevoel dat dit weer gebeurd en daar maak ik me zorgen over. Ik hoop dat wij Nederlanders begrijpen dat het projecteren van alle problemen op deze bevolkingsgroep niet de oplossing is. Ik weet namelijk zeker dat als we blijven bashen op dit geloof, dit de integratie en participering van de mensen die dit geloof aanhangen niet zullen bevorderen.

Aanpakken van gezwellen ja, aanpakken van extremisten, ja maar dat geldt ook voor extremisten die christelijk zijn, linkse en rechtse extremisten, eigenlijk iedereen die de samenleving wil dwarsbomen, maar wel zonder een geloof in het algemeen te stigmatiseren.

Ik maak me dus zorgen, we zullen zien wat de toekomst zal brengen...

Geen opmerkingen: